Save the best for last - Reisverslag uit Oulu, Finland van Laura Meel - WaarBenJij.nu Save the best for last - Reisverslag uit Oulu, Finland van Laura Meel - WaarBenJij.nu

Save the best for last

Blijf op de hoogte en volg Laura

04 Mei 2016 | Finland, Oulu

Hallo trouwe lezers! Voor ik aan mijn laatste (mijn laatste! Tis toch ongelooflijk) reisverslag begin, wil ik eerst even zeggen dat ik het heel leuk vond dat jullie interesse hadden in mijn blog en hem zo trouw gelezen hebben, dankjewel!
Goed, waar was ik gebleven. O ja, na die geweldige Pirates of the Baltic Sea trip was het heel eventjes rust, maar niet voor lang! Dinsdagnacht 19 april stonden Timna, Kathi en ik klaar op het station om een nacht in de trein door te brengen. Bestemming: Helsinki. Maar dit was niet de eindbestemming! Na een nachtje amper geslapen te hebben kwamen we 's ochtends om 7 uur aan in Helsinki. Daar stapten we op de tram naar de haven, waar een ferry lag die ons naar Tallinn zou brengen. We zaten gezellig voor in de boot in een cafeetje met wat live muziek, maar mijn niet-zo-gezellige-reisgenoten lagen gewoon te maffen haha. Anyway! Om een uur of twaalf waren we in Tallinn. De eerste indrukken waren al geweldig, vanuit de bus was het oude stadscentrum al te zien en dat zag er goed uit! We gingen op weg naar ons eerste hostel, de Monk's Bunk. In eerste instantie zag het er een beetje luguber uit, we moesten twee trappen op met onze dikke koffer, maar toen we binnenkwamen veranderde dat meteen! Een supergezellige huiskamer met cartoons op de muren, muziek, een beamerscherm waar continu filmpjes op te zien waren, en een paar heel gezellige sociale mensen om ons te ontvangen. Aangezien we allemaal toch wel een beetje dood waren van de reis, besloten we een dutje te doen voor we de stad in gingen. Niet het beste idee ooit, want ik was wederom helemaal niet moe. Ik zat te stuiteren op mijn bed om zo snel mogelijk Tallinn te gaan exploren terwijl Timna en Kathi lagen te slapen! Wat ben ik toch irritant haha. Maar goed, een uurtje later was het toch echt zover: tijd voor Tallinn! Wat een prachtige stad was dat zeg, een supermooi oud centrum waarbij het net lijkt of je door de middeleeuwen loopt. Ik kan er uren over praten haha, echt een aanrader! We hebben lekker pannenkoeken gegeten als lunch en genoten van de goedkope prijzen in Estland, wat toch wel een heel verschil was met Finland haha. Een halve liter bier voor zes of voor twee euro is toch wel even een dingetje :p 's Avonds hadden we lekker pasta gekookt en zijn we nog even de stad in gegaan. De volgende dag was het tijd om de laatste dingen van de oude stad te bekijken die we de vorige dag gemist hadden, en toen op naar het hipster district. Ik was een beetje sceptisch, in Helsinki waren we daar ook geweest maar was er niets te zien. In Tallinn was het echter anders, ze hadden een oude fabriek omgetoverd tot winkelcentrum met allemaal leuke kleine winkeltjes, daar waren we onze tijd wel mee kwijt! En we hadden super geluk met het weer, stralende zon, dus we besloten maar buiten te gaan lunchen. We zaten in de zon, uit de wind, 12 graden, en ja hoor... ik verband mijn neus! Kon ook maar bij een iemand gebeuren haha. Toen we eind van de middag terugkwamen in het hostel vroeg de eigenaar of we mee wilden doen aan de 'Suck it' challenge. Ik hoor jullie denken.... maar het is niet wat het lijkt! Het idee was om zo snel mogelijk een halve liter bier/cider door een rietje op te drinken. Wij natuurlijk niet te flauw om mee te doen. Het jammere was alleen dat die cider ijs- en ijskoud was, dus halverwege had je een dikke brainfreeze, en maar doordrinken haha. 45 seconden! Dat had beter gekund, maar was wel leuk haha. Daarna zijn we even uit eten geweest, en toen was het tijd voor een door het hostel georganiseerde pubcrawl. Deze informatie ga ik een beetje censureren, ik kan alleen zeggen dat het een eeerrrrug leuke avond was hahahaa. Helaas moesten we de volgende dag alweer vroeg op om de bus naar Riga te halen, dat was een jammertje. Het was vier uurtjes in een zeer luxe bus (er zat een tv-schermpje in elke stoel, dus je kon gewoon films gaan zitten kijken, niet verkeerd!) Dus waren we rond twee uur in Riga, enigszins uitgerust haha en meteen op weg naar ons volgende hostel: Mr. Hostel! Dit hostel was een stuk rustiger, er werd niet continu muziek gespeeld en er waren niet zoveel mensen. Na onze spullen opgeruimd te hebben was het tijd om Riga in te gaan. Na Tallinn was Riga een iets levendigere stad, maar minder mooi. In plaats van 1 oud stadscentrum stonden alle oude gebouwen midden in het gewone centrum, een beetje verspreid. Het was uiteraard nog steeds een erg mooie stad! We zochten een restaurant op om lekker wat te eten, waarna we een plein vonden met een overdekt terras waar we buiten 's avonds lekker hebben genoten van een cocktail terwijl er live een bandje speelde, dat was goed te doen! Die avond zijn we na de vorige wilde avond maar een beetje bijtijds naar bed gegaan haha, want de volgende dag om elf uur gingen we een citytour doen (Arie: tip!) Die was gratis, maar het werd natuurlijk wel gewaardeerd als je aan het einde een fooi gaf ofzo. We hadden afgesproken de citytour te doen met een ander groepje exchange studenten die op dat moment ook in Riga waren, dus dat was extra gezellig! Zo kregen we nog een hoop leuke feitjes te horen over Riga, wat het weer wat leuker maakte. Daarna was het tijd voor lunch, en omdat het zo'n heerlijk weer was, weer een drankje op het terras! 's Avonds gingen we met de andere studenten mee op een pubcrawl, iets minder wild dan de vorige haha maar nog steeds erg gezellig :)
Helaas was het de volgende dag alweer tijd om naar huis te gaan. Om twaalf uur zaten we in de bus terug naar Riga en om half zeven ging onze ferry terug naar Helsinki. Dit keer was die echter iets minder leeg dan toen we kwamen, en helemaal bommetje vol met mensen die ofwel dronken waren ofwel trolly's met alcohol bij zich hadden. Lang verhaal kort: de terugweg was iets minder relaxed dan de heenweg haha. Na de ferry stapten we weer in de trein om 's ochtends om half negen weer thuis te zijn!
En daarmee luidde ik mijn laatste week in Oulu in. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een heel emotionele week was, vol feestjes en laatste dingen. Op donderdag zijn we nog gezellig naar de bioscoop geweest, net als vrijdagavond en zaterdag was het tijd om samen met Timna op de valreep nog naar Rovaniemi te gaan, naar het huis van de kerstman! Het was eigenlijk allemaal een beetje lachwekkend. Het is een dorpje met een groot souvenirgebouw, een snowmanworld, een postkantoor (waar trouwens alle post die naar de kerstman wordt gestuurd, terechtkomt. Grappig!) En dan een hoofdgebouw waar de kerstman daadwerkelijk zit! Timna en ik waren natuurlijk niet te flauw, dus wij zijn gezellig bij de kerstman op bezoek geweest! Gelukkig stonden we niet op zijn naughtylist! Daarna zijn we gezellig in Rovaniemi nog even gaan winkelen.
En toen was het zondag. Mijn allerlaatste dag in Oulu. We zijn overdag veel bezig geweest om ons appartement schoon te maken, want omdat ik weg zou gaan zou de huizenvereniging komen controleren. We hadden veel horrorverhalen over hen gehoord, dus zijn we extra grondig te werk gegaan, maar toen ze maandag kwamen hebben ze vijf minuutjes binnen geweest en toen gingen ze weer. Dat was een hoop werk voor niets dus haha. 's Avonds had ik een dinertje georganiseerd zoals we dat wel vaker hadden gedaan: iedereen maakt iets lekkers en dan delen we alles samen, dan heb je ook meteen een hoop internationaal eten op tafel, en gezellig dat het was! Ik had van al mijn vrienden een mooie kaart gekregen met afscheidsgroeten erop, dat was heel lief. En daarna was het natuurlijk tijd om te feesten voor de allerlaatste keer! Wederom heel erg gezellig haha... :p
Zo stond ik maandagochtend om twaalf uur beneden in de hal van Tirolintie 2a met koffer en rugzak. Een van mijn vrienden was met de auto gekomen en had aangeboden me naar het vliegveld te brengen, samen met drie andere vriendinnen. Ik had het afscheid zwaar verwacht, maar niet zo zwaar. Op het moment dat ik mijn vrienden achter had gelaten en door de douane was, kwamen er toch wel een paar traantjes. Maar dat is ook logisch! De vlucht is verder goed verlopen, en zo was ik maandagavond om half elf terug thuis, na vier van de meest fantastische maanden van mijn leven te hebben gehad. Een onvergetelijk avontuur om voor altijd van te genieten!
Dat was het dan lieve mensen. Bedankt voor het lezen!

Veel liefs en kusjes,

Laura

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Hallo! Ik ga van januari t/m april in Oulu studeren. In deze blog ga ik vertellen over mijn avonturen! :)

Actief sinds 06 Jan. 2016
Verslag gelezen: 902
Totaal aantal bezoekers 3440

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 02 Mei 2016

Winterse studietaferelen

Landen bezocht: