A buffet a day keeps the hunger away - Reisverslag uit Tampere, Finland van Laura Meel - WaarBenJij.nu A buffet a day keeps the hunger away - Reisverslag uit Tampere, Finland van Laura Meel - WaarBenJij.nu

A buffet a day keeps the hunger away

Blijf op de hoogte en volg Laura

17 Maart 2016 | Finland, Tampere

Hooooi allemaal! Weer een nieuw reisverslag :)
Afgelopen week was het voorjaarsvakantie hier in Oulu. Nou ja, voorjaarsvakantie haha. Hoewel de temperaturen afgelopen week redelijk zacht waren, rond het vriespunt. In ieder geval! Een weekje vakantie kun je natuurlijk niet ongebruikt laten, dus van donderdag tm zondag was het stedentrip tijd! Samen met vier andere mensen vertrokken we donderdagochtend met de trein naar Tampere, een ritje van ongeveer vijf uur. Dat was gelukkig geen ramp, want de trein was supercomfortabel. Goede Wifi, stopcontacten, veel beenruimte, tafels, heerlijk. Dus we hebben lekker heel de reis gekaart, wat zijn stempel drukte op de hele reis want uiteindelijk hebben we op iedere mogelijke plek gekaart. Maar daarover later meer haha.
Rond 4 uur 's middags kwamen we aan in Tampere. En we hadden hongeeeeer! Dus snel op weg naar ons appartement, een leuk half uurtje lopen door de stad als we geen zware rugzakken bij ons hadden gehad haha. Zodra we boodschappen gedaan hadden en onze spullen gedropt hadden, gingen we terug de stad in. Ze hebben hier in Finland namelijk een fantastisch fastfoodconcept: RAX buffet. Voor een tientje onbeperkt drinken, pizza, lasagne, kippenvleugels, gefrituurde uienringen, salade met alles erop en eraan.... Nomnomnomnom! Dat was smullen. Daarna gingen we terug naar ons appartement en hebben we de hele avond kaartspelletjes gedaan tot diep in de nacht, supergezellig. De volgende dag was het tijd voor wat sightseeing. Tampere heeft een mooie oude kerk, die een beetje een luguber tintje kreeg doordat er een man al zijn frustraties op het orgel aan het uiten was. Je kreeg het idee dat de Phantom ieder moment zijn entree kon maken haha. Tampere was een heel gezellige stad met een leuke sfeer! Onderweg kwamen we het volgende buffet tegen: Asian fusian voor een tientje onbeperkt. Dat was heerlijk sushi, rijst, kip, noem maar op! Daar aten we ons buikje wel mee rond. Toch moesten we een klein plekje overlaten, want 's avonds zou Jack Quesidilla's maken. Die vielen ook goed in de smaak! Daarna was het tijd voor meer kaartspelletjes met wellicht een druppeltje alcohol :)
De volgende ochtend moesten we echter vroeg weer uit de veren want het was tijd voor Turku! Een treinreisje van twee uur vanuit Tampere. We kwamen rond twaalf uur aan. Helaas had de verhuurder van onze Airbnb ons geen huisnummer gegeven en hadden we geen manier om contact met hem te leggen aangezien al zijn gegevens onzichtbaar waren. Dat leek een probleempje, tot het meisje dat ons de sleutel zou geven ons op straat vond. We waren gered! Ook dit appartement was erg mooi en fijn in de buurt van het centrum. We waren ondertussen wel weer wat hongerig geworden, dus was het tijd voor het volgende buffet: Onbeperkt zelf hamburgers maken, pizza en friet voor een tientje! Wat is Finland toch leuk haha. Daarna liepen we een rondje door de stad om alvast de sfeer te proeven. En die was goed! Na weer wat boodschappen gedaan te hebben was het tijd voor het archeologisch museum. Dat vond ik erg mooi! Het was gebouwd bovenop echte oude resten van de stad die je binnen kon bekijken, er was nog vanalles te zien. Ook was er een tentoonstelling van poppenhuizen die ook wel interessant was. Om onze traditie voort te zetten was het tijd voor een kaartspelletje in het museumcafe :) Als avondeten hadden we Spaanse omeletten gemaakt door een echte Spaanse, dus extra lekker! Verder werd de avond weer gevuld door een hoop kaartspelletjes!
De laatste dag was voor een bezoek aan de kathedraal uit 1300 (supermooi!!) Heel indrukwekkend om zo'n oud gebouw te zien, ik vind het altijd zo moeilijk om me voor te stellen dat die kerk er al zo lang staat. Daarna liepen we helemaal naar de andere kant van de stad (een wandeling van bijna een uur!) om het oude kasteel te bekijken. Ik vond het erg mooi, alleen jammer dat er niet zoveel van het interieur bewaard was gebleven. Het waren vooral lege kamers, maar toch erg indrukwekkend. En uiteraard een spelletje kaarten gespeeld in de kinderkamer haha (Marleen en Iris we spelen steeds koning kontgat, komt je dat bekend voor? :D). Om onze traditie voort te zetten was het daarna weer tijd voor een buffetje voor een tientje, dit maal weer oosters. Jammiejammie! Tegen een uur of zes was het helaas alweer tijd om naar huis te gaan, een treinritje van zes uur met een overstap in Tampere. Heerlijk relaxt in die luxe treinen hier... :) Ik moest zo lachen want met een treinreis van zes uur ben je ongeveer halverwege Finland. In Nederland ben je dan twee keer op en neer geweest haha. Al met al een heel geslaagde reis!
Ik moest trouwens nog denken dat ik nog helemaal niet over het Noorderlicht verteld heb :O Schande! Ongeveer een maand geleden waren er heel goede voorspellingen en het was niet bewolkt, precies de goede ingrediënten voor een avondje Aurorajagen. Met een clubje gingen we naar een van de meren bij de universiteit, want als je het echt goed wil zien moet het wel goed donker om je heen zijn, geen straatverlichting. Eenmaal daar zagen we inderdaad wel wat, maar het was wit, en niet heel indrukwekkend. Na een uurtje waren we wel bevroren dus gaven we het maar op en stapten in de bus terug naar het appartement. En toen we uit de bus stapten, midden op straat... BAM! Heel de lucht groen! Zoiets heb ik nog nooit gezien, alsof er groene slingers golven door de lucht, adembenemend en onbeschrijfelijk mooi. Ik moest hieraan denken omdat het gisteravond weer zover was. De hemel was onbewolkt, de voorspelling was goed, dus zouden we om 11:15 buiten verzamelen om naar een veldje te gaan waar het donker was. Maar om 11 uur werd er op onze deur gebonst en stonden er gillende mensen voor de deur, het was al begonnen! En het was zo helder dat ik het door mijn slaapkamerraam kon zien. Ik was binnen een tel omgekleed en we hebben weer kunnen genieten van dit prachtige schouwspel. Nogmaals, het is echt onmogelijk te beschrijven hoe mooi het is!
En nu zijn we hier :) Schrik niet, maar over zes weekjes ben ik alweer thuis. Missen jullie me al een beetje? Met mij gaat het nog steeds top, ik heb het reuze naar mijn zin. Nu wordt het gauw bedenken wat ik deze laatste weekjes hier nog wil zien. Tot snel lieverds!

Liefs, Laura

  • 28 Maart 2016 - 18:25

    Marleen :

    Jaaaaaaaa koning kontgat!!! Goeie oude tijden! (L) Heb ik hier ook al geïntroduceerd hahahahaha :p En ben echt jaloers op je Noorderlicht ervaringen!! Zo ongelofelijk gaaf! En ja, ik mis je! Over zes weken al weer naar huis, zo snel gaat dat zeg! Geniet van je laatste weekjes Lau! Liefsss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Hallo! Ik ga van januari t/m april in Oulu studeren. In deze blog ga ik vertellen over mijn avonturen! :)

Actief sinds 06 Jan. 2016
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 3445

Voorgaande reizen:

05 Januari 2016 - 02 Mei 2016

Winterse studietaferelen

Landen bezocht: